Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Vindmøller – fysik, matematik, teknologi, innovation og kommunikation


Dato og tid

Onsdag d. 2. oktober 2019 kl. 09:00 til 14:00

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 1. september 2019 kl. 16:00

Sted

Vestas, Hedeager 42, 8200 Århus N Vestas
Hedeager 42
8200 Århus N

Vindmøller – fysik, matematik, teknologi, innovation og kommunikation


Arrangementsbeskrivelse

Et samarbejde mellem
  og 
Vestas logo
Læs mere om Vestas her

Når en vindmølle laves, er der mange fagligheder i spil. Vindmølleproducenten, Vestas, giver piger fra mat/fys, teknologi/innovation og kommunikation/it muligheden for at få et særligt indblik i en verden af vingesus.

OPLEVELSER OG AKTIVITETER HOS VIRKSOMHEDEN
Besøget starter med et fagligt oplæg samt en opgave om vindmøller, deres opbygning og deres funktion. Derefter mødes pigerne med forskellige kvinder fra Vestas, der hver især fortæller om deres motivation for at vælge en naturfaglig uddannelse.

Efter frokosten, som afholdes i Vestas' kantine, arbejder pigerne gruppe á 3-4 med en linjespecifik opgave, der varierer fra år til år:

  • Matematik/fysik og teknologi/design arbejder med en Cost of Energy opgave
  • Kommunikation/it arbejder med formidling af faglig viden ift. vindmøller

Pigerne får desuden muligheden for at opleve en virtual reality vindmølle-nacelle.

Se eksempler på tidligere programmer her:
Girls' Day in Science hos Vestas Århus, 2017 (Kom/IT)
Girls' Day in Science hos Vestas Århus, 2016 (Tek)
Girls' Day in Science hs Vestas Århus, 2015 (Mat/Fys)

 
EMNEFELT OG PROBLEMSTILLINGER
Vindenergi er vedvarende energi og kan derfor være en del af løsningen til bæredygtig energiforsyning.

Men hvordan virker en vindmølle? Hvad koster vindenergi, hvis man regner alt med fra produktion til vindmøllen skal skrottes? Og hvordan kommunikerer man teknologisk viden om vindmøller ud til både den brede offentlighed OG til skoler?

Besøg Vestas og hør eksperter på området fortælle om deres arbejde med vindmøller - og prøv selv at dykke ned i arbejdet med de store møller.

Besøget kan bruges som en konkret virksomhedscase for linierne matematik/fysik, teknologi og design samt kommunikation/it.

FORBEREDELSE FORUD FOR BESØGET
Læreren

  • Fremsender en liste med navne på deltagende piger og lærer(e) to uger før besøget. Herpå angives, om der er deltagere med særlige madbehov.
  • Forud for besøget skal eleverne inddeles i hold á 3 - 4 piger. 


OBS!
Der må ikke tages billeder på Vestas

Eleverne skal medbringe egen PC

 

Tektanken logo
Broen mellem skoler og virksomheder

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >