Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Når metalbearbejdning bliver til slik


Sted

Wila A/S , Mads Clausens Vej 14, 8600 Silkeborg Wila A/S
Mads Clausens Vej 14
8600 Silkeborg

Når metalbearbejdning bliver til slik


Arrangementsbeskrivelse

Et samarbejde mellem

Tektanken logo  og  Rambøll logo
Læs mere om WILA her

Kom og oplev hvordan man med en topmoderne maskinpark kan udarbejde løsninger i metal, som kan anvendes til produktion af fx chokofanter eller proteinpulver.  

OPLEVELSER OG AKTIVITETER PÅ VIRKSOMHEDEN
For at kunne lave slik, som for eksempel chokofanter, skal der anvendes en masse søde ingredienser. Men der er også behov for udstyr, der kan blande alle disse ingredienser. På WILA får du mulighed for at opleve, hvordan man med en topmoderne maskinpark kan udarbejde løsninger i metal, som kan anvendes til produktion af fx chokofanter eller proteinpulver.  

Eleverne kommer på rundvisning, hvor de får et indblik i virksomhedens forskellige afdelinger. Blandt andet får de mulighed for at opleve, hvad drejemaskiner kan gøre med metal, samt hvilken præcision maskinerne kan opnå.  Sammen med en medarbejder får eleverne mulighed for at arbejde med CNC metalfræsere, hvortil der bruges forskellige svejsemetoder.  

Du vil også høre om, hvordan WILA udvikler og uddanner deres medarbejderstab ved blandt andet at bruge sidemandsoplæring. På den måde sikrer WILA, at nyankomne medarbejdere kan tilegne sig de ønskede kompetencer ved teamarbejde.  

Se program for dagen HER.

 

FORBEREDELSE FORUD FOR BESØGET

  • Læs om WILA på deres hjemmeside og undersøg hvad de laver på deres hjemmeside 
  • Læs HER om WILA’s forventninger og muligheder for nye medarbejder  
  • Ved besøget ved WILA vil du opleve en 5-akset CNC-fræser og se hvordan den fungerer. Du kender sikkert et 2-akset koordinatsystem og muligvis en 3D printer, men hvad kan man lave med en 5-akset maskine? Undersøg dette forud for besøget hos WILA. 
  • Undersøg egenskaberne ved jern, stål og rustfrit stål. Hvilke fordele/ulemper findes der ved deres anvendelse og hvordan kan de bearbejdes? 
  • Udvælg en af aktiviteterne, som du vil have særlig fokus på. Efter besøget skal du fremlægge aktivitetens arbejdsopgaver for de øvrige i klassen. 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >