Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Er det ren animation?


Dato og tid

Torsdag d. 4. april 2019 kl. 08:30 til 14:00

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 3. april 2019 kl. 15:30

Sted

JENSEN DENMARK A/S, Industrivej 2, 3700 Rønne JENSEN DENMARK A/S
Industrivej 2
3700 Rønne

Er det ren animation?


Arrangementsbeskrivelse

Logo JENSEN DENMARK A/S
Læs mere om JENSEN DENMARK A/S her

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Forud for besøget på JENSEN Denmark A/S besøger en medarbejder skolen, hvor han holder et lille oplæg om virksomheden samt præsenterer eleverne for udfordringen. 

På selve dagen skal eleverne lave en instruktionsanimationsfilm, der handler om hele den samlede produktion på JENSEN. 

Under besøget for eleverne en rundvisning, hvor de i grupper skal følge en af nedenstående fagligheder og lave små øvelser indenfor faget:

  • Klejnsmed
  • Overflademaler
  • Teknisktegner
  • Elektriker
  • Automatikmontør


Se program for dagen HER.


Emnefelt og problemstillinger

JENSEN er Bornholms største private virksomhed - og på virksomheden arbejder der mange personer med forskellige fagligheder.

I forbindelse med besøget har JENSEN brug for at få lavet en animationsfilm, som handler om produktionen på JENSEN. Animationen skal følge produktionen fra stålet kommer ind på fabrikken, bliver skåret, bukket, svejst, malet, samlet både mekanisk og elektrisk og til sidst bliver afprøvet.

Animationsfilmen 
Filmen skal bestå af flere små animationer af forskellige processer i produktionen, som tilsammen giver et godt indblik i hele den samlede produktion. De forskellige værksteder kan ses i programmet under praktisk info.

Resultatet ender dermed ud i et samlet produkt fra hele klassen. Filmen må højest vare 10 minutter sammenlagt

Animationsfilmen er en opgave, som eleverne løser for JENSEN. Derfor må den kun bruges af JENSEN eller efter aftale med JENSEN. Filmen må ikke offentliggøres.
 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Eleverne skal have arbejdet med animationsfilm og dermed have tilegnet sig en overordnet forståelse af opbygningen af en animationsfilm, så de på besøget får stillet de rigtige spørgsmål for at de kan producere animationsfilmen.

Som introduktion til forløbet skal eleverne have set denne video om, hvordan JENSENs produkter virker i virkeligheden.

Det forventes, at alle eleverne kender virksomheden, hvilket betyder, at de har læst hjemmesiden:

  • De ved, hvilke tjenester JENSEN tilbyder
  • De ved, hvordan man færdes på arbejdspladsen
  • Eleverne kender til uddannelsen som klejnsmed, elektriker, Teknisk Designer og overfladebehandler

Desuden forventes det, at eleverne forud for besøget hararbejdet med opmåling, beregning og materialekendskab f.eks. metallers egenskaber

Til læreren

  • Eleverne skal være inddelt i seks værksteder inden besøget

 
Efter besøgskonceptet
Eleverne klipper filmen sammen og præsenterer den efterfølgende for virksomheden.

OBS!
Eleverne bør være iklædt praktisk tøj, der må blive beskidt og som kan risikere at gå i stykker

Skostørrelser på alle deltagere skal meddeles JENSEN inden besøget, så JENSEN kan skaffe den rigtige størrelse sikekrhedssko til elever og lærere

Alle elever skal medbringe cykler

Til frokost bliver der serveret en let frokost


Materialer fra virksomheden
Undersøgelsesark

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >