Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Fede biler og metalbearbejdning


Dato og tid

Torsdag d. 4. april 2019 kl. 08:30 til 13:30

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 3. april 2019 kl. 16:00

Sted

Johs. Pedersen A/S, Hjulmagervej 2, 8800 Viborg Johs. Pedersen A/S
Hjulmagervej 2
8800 Viborg

Fede biler og metalbearbejdning


Arrangementsbeskrivelse

Johs. Pedersen A/S logo
Læs mere om Johs. Pedersen A/S her

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Besøget starter med en kort præsentation af virksomheden og dagens program.

Eleverne får samlet en gennemgang af de forskellige maskiner i produktionen og fordeles derefter ud til hver maskine. Her samler eleverne oplysninger om, hvordan og hvad det kræver at betjene maskinen samt hvilken karrierebaggrund operatøren har.

Derefter deles eleverne i tre hold, der i turnus besøger:

  1. El-bil montage hvor eleverne er med, når en mekaniker samler en mini-el-bil
  2. Lærlinge-snak og punkt vejsning hvor eleverne møder en lærling og bliver indført i kunsten at punktsvejse
  3. Varmekasse montage hvor eleverne selv samler et produkt fra Johs Pedersen sammen med montagefolk

Se program for dagen HER.

Emnefelt og problemstillinger
Hvad laver en faglært smed? Hvordan laver man dele til de fede gamle bilmodeller, som ikke længere er i standart produktion?

Besøg Johs Pedersen og se, hvordan man som faglært kan lave et helt eksklusivt håndværk i en moderne og alsidig produktion.

Brug forløbet ift. job og uddannelse eller som perspektiverende forløb i fysik ift. metaller og produktionsteknologi.

Forberedelser forud forbesøgskonceptet
Elever:

  • Undersøg hjemmesiden for at se, hvad virksomheden producerer
  • Forbered spørgsmål til de faglærte på Johs Pedersen angående deres valg af karriere og deres job. Der er bl.a. ansat værktøjsmagere, smede, industriteknikere og mekanikere
  • To uger før besøget skal eleverne aflevere en ½ A4 side om, hvorfor de gerne vil komme ud og opleve Johs Pedersen
  • Eleverne skal på forhånd overveje, hvilken maskine på virksomheden som de hver især vil beskrive. De kan vælge om, når de kommer derud.
  • På virksomheden skal eleverne undersøge og notere:
    • Hvad gør maskinen?
    • Hvordan virker den?
    • Hvilke materialer bruger den og hvad kommer ud?
    • Hvad bliver dens produkt brugt til?
    • Hvilken faglig baggrund har den, der styrer maskinen?
    • Hvad kan gå galt og hvad skal gøres, før den kan fortsætte korrekt igen? 

Eleverne kommer til at møde en pressemaskine, stansemaskine, 3D robot svejser, 3D robot plasmaskærer og en CAM programmeret fræser.

Lærer:

  • Du skal formidle tilbuddet ud til 7. og 8. klasserne
  • Du skal indsamle ansøgninger fra eleverne og udvælge op til 12 egnede elever
  • De deltagende elever deles i tre hold


OBS!
Hav praktisk tøj på som kan holde til lidt af hvert

Husk madpakken

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >