Indlæser
Metalforarbejdning - fra ide til færdigt produkt
Dato og tid
Torsdag d. 14. juni 2018 kl. 09:00 til 13:45
Tilmeldingsfrist
Torsdag d. 14. juni 2018 kl. 12:00
Sted
BSM,
Hedemølle Erhvervsvej 23,
8850 Bjerringbro
BSM
Hedemølle Erhvervsvej 23
8850 Bjerringbro
Metalforarbejdning - fra ide til færdigt produkt
Arrangementsbeskrivelse
Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Efter en kort fælles opstart deles eleverne i fem hold, der i turnus arbejder i følgende workshops:
1. Ordre til tegning hvor eleverne hører om kundeopgaver og hvordan disse kommer fra ordre til tegning, samt videre til laserskæring, - svejsning eller fræsning
2. CNC Fræsning hvor eleverne kommer til at arbejde med CNC metalfræsere og får fræset et delemne til en mobilholder
3. Læserskæring og Bukning hvor eleverne ser en laserskærer, der programmeres til at skære vinkler i plader eller rør, som er del af mobilholderen
4. Manuel svejsning. TIC og CO2 hvor eleverne sammen med en smed svejser dele af deres mobilholder
5. Robotstyret svejsning hvor eleverne får at se, hvordan man kan svejser med robot
Efter frokost samles mobilholderen og pulverlakeres.
Se sidste års program HER.
Emnefelt og problemstillinger
Hvordan forarbejder man metal? Hvordan kommer man fra et kundebehov til et færdigt metalprodukt? Hvad kan man arbejde med som uddannet teknisk designer eller industrioperatør?
Dette får eleverne svar på, mens de udarbejder deres helt egen mobilholder i metal på BSMs mange topmoderne metalbearbejdningsmaskiner med hjælp fra dygtige faglærte.
Brug besøget ift. Job og Uddannelse eller som virksomhedscase i fagene fysik, matematik eller geografi.
Alternativt inddrag metalbearbejdning som emne i Håndværk og Design.
Forberedeler forud for besøgskonceptet
Lærer:
- Udvælger 16 elever fra 7. - 9. klasse med en interesse i en erhvervsuddannelse som teknisk designer eller industrioperatør
Eleverne:
- Forbereder sig på følgende model
- Undersøger BSMs hjemmeside for at se, hvad virksomheden producerer
- Forbereder spørgsmål til de ansatte på BSM angående erhvervsuddannelserne og de jobs, man kan få som faglært
- Desuden er det en fordel, at eleverne kar kendskab til, hvordan man anvender Geogebra(2D) og evt. et 3D program
Efter besøgskonceptet
Efter besøget vil det være oplagt, at eleverne fortælle de øvrige elever på skolen, hvordan deres model er blevet udarbejdet - gerne som udstilling. Her skal de genfortælle processerne i modellen og forklare, hvordan man kan komme til at arbejde med disse produkter. Herunder uddannelsesvalg.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >