Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Stål lysestager – metal bearbejdning og programmering


Dato og tid

Torsdag d. 14. juni 2018 kl. 09:00 til 13:45

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 13. juni 2018 kl. 12:00

Sted

NSM, Ambolten 16, 6000 Kolding NSM
Ambolten 16
6000 Kolding

Stål lysestager – metal bearbejdning og programmering


Arrangementsbeskrivelse

NSM logo
Læs mere om NSM her

 

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Efter en introduktion af virksomheden deles elever i to hold á seks elever.

De to hold arbejder i turnus i de to værksteder:

1. Fra ide til tegning - Her oplever eleverne, hvordan man udarbejder tegninger og programmer der kan anvendes i produktionen.

2. CNC drejebænk - Her skal eleverne fremstille en lysestage. De ser hvorledes CNC-maskinen programmeres og gruppen kan definere diameter/højde, så alle lysestager bliver unikke. Derefter får eleverne lov til at placere råmaterialet i drejebænken og sætte maskinen i gang.

Lysestagen bliver efterfølgende syremærket med deres eget navn.

Dagen afrundes med en gennemgang af den 5-akset fræsemaskine. 

Emnefelt og problemstillinger
Hvordan kan man bearbejde højstyrke stål? Hvorfor skal en medarbejder hos NSM kunne programmere?

Eleverne undersøger dette, mens de laver deres egen lysestage i stål med hjælp og vejledning fra faglærte medarbejdere på NSM.

Brug besøget ift. Job og Uddannelse eller som virksomhedscase ift. fysik/kemi og matematik.

Alternativt kan emnet metalbearbejdning inddrages i Håndværk og design.
 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Lærer:

  • Udvælg 12 interesserede elever til besøget. Eleverne skal have særlig interesse i virksomhedens produktion
  • Skolen kan efter aftale få udleveret emner og tegninger på NSM produkter, som eleverne kan undersøge inden besøget

Elever:

  • Undersøg NSMs hjemmeside for at se, hvad virksomheden producerer
  • Forbered spørgsmål til de ansatte på NSM angående erhvervsuddannelserne og de jobs, man kan få som faglært

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >