Hop til hovedindholdet

Naturvidenskabernes Hus logo

Drikkevand, energi og teknologi


Dato og tid

Fredag d. 1. marts 2019 kl. 09:00 til tirsdag d. 30. april 2019 kl. 15:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 1. februar 2019 kl. 16:00

Sted

Grundfoscentret, Poul Due Jensens Vej 23, 8850 Bjerringbro Grundfoscentret
Poul Due Jensens Vej 23
8850 Bjerringbro

Drikkevand, energi og teknologi


Arrangementsbeskrivelse

Grundfos logo

Læs mere om Grundfos her


Ca. 700 millioner mennesker i verden har ikke adgang til rent drikkevand. Under besøget på Grundfos arbejder eleverne med, hvordan man på en bæredygtig måde kan håndtere denne udfordring. De vil også undersøge, hvilken rolle nye teknologier kan spille i forhold til fremtidige løsninger?

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Eleverne vil kort blive introduceret til Grundfos’ historie, teknologi og værdier. Derefter vil de i hold skulle arbejde med forskellige teknologier, som demonstrerer enten løsninger i bestræbelserne på at skaffe rent drikkevand på en energieffektiv måde, eller fysiske begreber som tryk og effekt.

Der vil også være mulighed for at se en højteknologisk produktion og besøge lærlingeafdelingen på Grundfos. Her vil eleverne møde lærlinge, som kan fortælle om deres uddannelser og arbejdsopgaver.

Se program for dagen HER.

Emnefelt og problemstillinger
Under besøget får eleverne mulighed for at undersøge nye Grundfos-teknologier, og hvordan de kan bidrage til at løse globale udfordringer som mangel på rent drikkevand og voksende CO2-udledning.

Disse undersøgelsesaktiviteter er oplagte til at bringe perspektiv på naturfaglige temaer som drikkevandenergi og teknologi.

Besøget vil kunne benyttes i forbindelse med fællesfaglige fokusområderne: ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer” og ”Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår”.
 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Inden besøget forventes det, at eleverne har set denne video om Grundfos.

Desuden bør eleverne have kendskab til vandets kredsløb, samt begreber som energiomsætningtryk(bar), effekt (watt) og eventuelt osmose.

Det forventes, at én af klassens naturfagslærere deltager ved besøget. Desuden forventes det, at læreren spiller en aktiv rolle på dagen - særligt skal de i dialog med eleverne perspektivere indholdet til faglige mål i naturfagene.


Materialer fra virksomheden
Kort over Grundfos